کاشت بادام؛ بررسی تکنیک ها و تجربیات قسمت اول

انتشار: پنج سال پیش | زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه

معرفی مجموعه کاشت و پرورش درخت بادام

کاشت و پرورش درخت بادام در سایت باغ شهری در مجموعه ای از مقالات متمرکز شده است که بر اجزای کلیدی کاشت، پرورش، رشد، کوددهی، باروری درخت بادام، هرس و کنترل بیماری ها و آفات اشاره می کند. با استفاده از منوی «مقالات رایگان» به هر مقاله ای در این مجموعه بروید یا در انتهای هر مقاله پیشنهاد های دیگر را دنبال کنید.


کاشت بادام؛ بررسی تکنیک ها و تجربیات


انتخاب محل برای درختان بادام

بهترین راه موفقیت این است که قبل از اینکه درختی کاشت کنید؛ برنامه ریزی کنید. بیایید در مورد مکان صحبت کنیم، آیا می دانید که درخت شما در چه شرایطی رشد و نمو می کند و برای بهترین نتیجه شما بایستی چه کارهایی را همان ابتدا انجام دهید؟ با توجه به تمام جنبه ها؛ مکان کاشت، از بسیاری از مسائل و مشکلات آینده جلوگیری می نماید. نکاتی را در ادامه خواهید آموخت که بسیار حائز اهمیت است.

  • خورشید و خاک خوب را مورد توجه قرار دهید.

  • محیط اطراف را از نظر کیفیت مکان و بهره وری در آینده بررسی کنید.

  • فضای عاقلانه را در نظر داشته باشید تا در آینده نزدیک برای رشد درخت مشکلی به وجود نیاید.


کاشت بادام؛ بررسی تکنیک ها و تجربیات


خورشید و خاک خوب برای درخت بادام

درخت شما یک مکان آفتابی با خاک خوب زهکشی شده و حاصل خیز را دوست دارد. این بدین معنی است که از شش تا هشت ساعت نور خورشید کاملا راضی خواهد شد. زهکشی خوب باعث می شود که درختان خود را "خوشحال" نگهدارید. اگر خاک شما نامرغوب است، از کمپوست و کودهای گیاهی در زمان کاشت استفاده کنید و آن ها را به صورت چالکود به خاک اضافه نمایید.

محیط اطراف

نکاتی طلایی برای کسانی که قصد دارند این درخت را در حیاط و محیط خانه کاشت کنند:

اگر می خواهید درخت خود را تبدیل به یک دارایی محوطه سازی کنید، با توجه به این موضوع، محل کاشت را انتخاب کنید. تصور کنید آن را به عنوان یک درخت کامل رشد داده و همه چیز را بررسی کنید: سربارهای سیم؟ پیاده رو در زیر؟ آیا چیزی را که می خواهید ببینید را مسدود می کند؟ آیا می توانید از خانه مراقبت کنید؟ آیا درختان دیگر در راه هستند و در عین حال اجازه رشد اقتصادی بیشتری خواهند داشت؟

حتی یک یا دو سال بعد از کاشت، درخت شما برای پیوند بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین محیط را به دقت مورد بررسی قرار دهید.

فضای عاقلانه برای کاشت بادام

ما در مورد کاشت توصیه می کنیم؛ فاصله کاشت از پاسیو، فاضلاب، لوله های آب و غیره مناسب باشد. به طور معمول پاسیو مشکلی نخواهد داشت زیرا خاک زیر آن خشک و فشرده است. بایستی توجه داشته باشید ریشه ها در این منطقه به اندازه واقعی رشد نمی کنند. شما ممکن است انتظار نداشته باشید خطوط فاضلاب و آب را تحت تأثیر قرار دهند. اما، از آنجا که خطوط فاضلاب و آب تمایل به خیس شدن دارند، ریشه ها به سمت آنها رشد می کنند و اگر در اطراف آنها درختان کاشته شوند باعث بروز مشکل میشود. با کاشت درختان خود به اندازه کافی دور از این موارد، شما می توانید از این مشکل اجتناب کنید.

فضا برای کاشت های آینده

هنگامی که شما برای محیط مورد نظر کاشت نقشه ای تهیه کنید و با برنامه ریزی اقدام به کاشت درخت نمایید در آینده با مشکل روبرو نخواهید بود.


کاشت بادام؛ بررسی تکنیک ها و تجربیات


کاشت درخت بادام

ایجاد یک درخت بادام جوان در حیاط خود با نقشه و روش کاشت درست، با موفقیت آغاز می شود. هنگامی که یک درخت کاشته می شود، به رشد و تولید نیاز دارد؛ اما شما می خواهید مطمئن شوید که درخت شما بهترین پایه ممکن است؟ در ادامه با پاسخ به این سوالات همراه شما هستیم.

درختان بادام برای رشد خوب نیاز به خاک حاصل خیز دارند، بنابراین قبل از کاشت، مواد مغذی خاک و pH خاک را بررسی کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش خاک در منطقه خود، یا برای خرید سریع و دقیق یکی از دستگاه های آزمایش خاک، با ادارات شهرستان خود تماس بگیرید. برای بادام، pH مطلوب خاک باید ۶.۰ – ۷.۰ باشد. از خاک هایی که بسیار سنگین و یا ضعیف است جلوگیری نمایید.

نکات کاشت درخت بادام

  • در صورتی که میخواهید به صورت خزانه ای نسبت به کاشت اقدام کنید بذر بادام را ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر از هم جدا کنید.

  • اگر تصمیم به کاشت نهال درخت بادام دارید چاله بایستی برای کاشت به اندازه کافی گسترده و عمیق باشد تا سیستم ریشه به خوبی در آن جا شود.

  • ریشه را قبل از کاشت کاملا مرطوب کنید.

  • درختان بسیاری دارای یک ریشه اصلی هستند، تقریبا مثل یک هویج لاغر غول پیکر.برای بیشتر درختان میوه این ریشه عمودی اصلی نباید بریده ، چیده و یا خم شود.

  • ریشه ها را در چاله گسترش دهید تا از یکجا شدن جلوگیری شود؛ مواظب ریشه اصلی باشید و تا جای ممکن آن را خم نکنید.

یک داستان کوتاه برای شما همراه عزیز سایت باغ شهری تعریف میکنم.

"گیاهی را در گلخانه کاشتیم و ارتفاع آن به اندازه ریشه اصلی فقط رشد کرد."

نکته انتقال نهال و یا درخت چند ساله به جایی دیگر:

در زمانی که میخواهید نهالی را از جایی به جای دیگر منتقل کنید ریشه اصلی را تا جایی که می شود از خاک بیرون آورید و سپس اقدام به جایجایی نهال یا درخت نمایید.

پس از قرار دادن نهال و یا درخت در چاله کمی کود حیوانی و یا کمپوست نیز در چاله آن بریزید تا خاک غنی شود همچنین چاله را که تقریبا ¾ از خاک پر کردید کمی بکوبید تا روزنه های ورود هوا به خوبی بسته شوند تا روند گیرایی درخت افزایش یابد. و حتما در مرحله بعد و بلافاصله آن را آبیاری کنید.(اگر در پاییز نسبت به کاشت اقدام کردید برای بدست آوردن بهترین نتیجه میتوانید کوددهی را در بهار و یا کمی قبل از آن در اواخر زمستان نیز انجام دهید.)


کاشت بادام؛ بررسی تکنیک ها و تجربیات


آماده سازی خاک برای درختان بادام

خاک خود را قبل از اینکه درخت بکارید مورد آزمایش قرار دهید، به میزان زیادی عملکرد درختان را بهبود می بخشد و رشد سالم و قوی را برای درختان موجب می شود. ایده خوبی است که خاک شما مورد آزمایش های مختلف قرار گیرد؛ تا تعیین کند که آیا در خاک مواد معدنی و مواد مغذی ضروری وجود دارد یا خیر. این را می توان از طریق اداره فرعی شهرستان یا با یکی از دستگاه های آزمایش خاک انجام داد.

هدف از آماده سازی خاک این است که مواد معدنی و مواد مغذی حیاتی را به خاک بدهید و همچنین هر نوع خاک فشرده(کلوخ) را از بین ببرید.

اصطلاحات معمول خاک که در این مقاله مورد استفاده قرار می گیرد (کمپوست، شن، کود کشاورزی، اهک)

اضافه کردن مواد آلی، مانند کمپوست و کود های مختلف گیاهی و حیوانی بیشترین تاثیر را در بهبود خاک دارند. مواد آلی ذرات خاک شنی را درگیر می کند تا رطوبت و مواد مغذی آنها را بهتر حفظ کند. آنها همچنین ذرات رس را جدا می کنند، به طوری که آب می تواند نفوذ کند و ریشه ها می توانند گسترش پیدا کنند.

آماده سازی خاک می تواند در هر زمانی انجام شود بجز در مواقعی که زمین خیلی مرطوب یا یخ زده است.همچنین اگر پیش بینی می شود یخ زدگی سخت باشد، توصیه می شود کاشت را برای مدتی تا زمانی که درجه حرارت متوسط شود، به تاخیر بیندازید. به طور كلی، زمانی كه خاک شما كارآمد باشد، میتوانید این کار را با اطمینان انجام دهید.

جمع بندی: باغداری علمی با استفاده از روش های نوین بسیار جذاب و مورد علاقه است. در ادامه مقالات در سایت باغ شهری به مسائل دیگر درخت بادام مانند مراقبت و نگهداری ،کنترل آفات و بیماری، هرس کردن، آبیاری و سایر موضوعات اشاره خواهیم کرد.

فیلم بیست نکته طلایی در باغداری حرفه ای

جدیدترین محصول آموزشی

با افتخار به شما دوره آموزشی ویدیویی "بیست نکته طلایی در باغداری حرفه ای" را معرفی می کنیم. این دوره شامل مطالبی است که به شما در بهبود و بهره‌برداری از باغ کمک خواهد کرد.شما با اصول و روش‌های مهمی مثل هرس، کوددهی، سم‌پاشی، انتخاب نهال مناسب و مبارزه با افات آشنا خواهید شد.

در این دوره آموزشی، با تمام جزئیات به این موضوعات پرداخته خواهد شد و شما با داشتن دانش لازم، قادر خواهید بود باغ خود را به شکل حرفه‌ای مدیریت کنید و به بهترین نتیجه ممکن دست یابید.

مطالعه مشخصات دوره

کتاب سیر تا پیاز درخت انگور

باغداری به عنوان سرمایه گذاری بلندمدت، نیازمند انتخاب بهترین الگوها و روشهاست.
همچنین مستلزم شناخت دقیق از شرایط آب وهوایی و خاکی مورد نیاز درختان است تا از موارد تهدید سرمایه گذاری جلوگیری شود و بستر تولید اقتصادی و با کیفیت و کمیت مطلوب فراهم شود.

کتاب سیر تا پیاز درخت انگور برای هر باغداری که میخواهد صفر تا صد درخت انگور را آموزش ببینید لازم است.

مطالعه مشخصات کتاب

کتاب سیر تا پیاز درخت گردو

کتاب سیر تا پیاز درخت گردو برای باغداری درخت گردو لازم است، هر فردی که در حوزه درخت گردو فعالیت می کند و یا قصد احداث باغ گردو را دارد باید بداند که دنیای باغداری این درخت چه میگذرد و با شیوه های باغداری و نکات اختصاصی این درخت آشنا شود.

در صورتی که شما قصد احداث باغ گردو را دارید کتاب سیر تا پیاز درخت گردو شما را برای یک شروع قوی آماده می کند و دیدگاه شما را نسبت به این درخت تغییر خواهد داد.

مطالعه مشخصات کتاب

مقالات باغداری بیشتر

نکات باغداری بیشتر

دیدگاه های ارزشمند کاربران

باغ‌شهری | آموزش باغداری - فروشگاه اینترنتی باغداری

باغ‌شهری چیست؟

ورود به باغ شهری

ثبت نام

قوانین و مقررات

راه های ارتباطی با باغ‌ شهری

تماس با ما

باغ شهری را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام باغ شهری

تلگرام باغ شهری

با باغ‌شهری یک قدم فراتر! حقوق محفوظ است -زمستان ۱۴۰۰ «نسخه ۴»
logo-samandehi